Ezt a menüpontot azoknak ajánljuk a figyelmébe, akik cégeladásra, illetve a cégvásárlásra nem kívánnak nagyobb figyelmet fordítani, akik a „keresünk egy ügyvédet, aki gyorsan elintézi az egészet” – egyébként könnyelmű és hibás – nézőpontból viszonyulnak akár a cégvásárláshoz, akár a cégeladáshoz.
Ha az ilyen ügyletekben nem vesz részt megfelelő szakirányú tapasztalattal és tudással rendelkező könyvelő, illetve cégiroda vagy ügyvédi iroda, akkor mind a cégadásvétel-cégátírás során, mind pedig azt követően rengeteg könyvelési, pénzügyi, adóügyi, jogi probléma merülhet fel és keserítheti meg a jóhiszemű, naiv cégvásárlók-cégeladók életét akár hosszabb időre is.
Az alábbiakban sorra vesszük, melyek ezek a problémák:
- Könyvelési anyagok és kimutatások hiánya. Nem szabad úgy céget sem eladni, sem megvenni, ha nem rendezett a könyvelés és nincs rögzítve az átadás-átvétel időpontjában fennálló gazdasági állapot.
- Figyelni kell, hogy van-e a cég könyvelésében lekötött tartalék, mely adott esetben későbbi TAO fizetési kötelezettséget keletkeztethet.
- Figyelni kell a saját tőkére, mely 2 évnél huzamosabb ideig nem lehet negatív, ez jogellenes működésre utal, nagyon gyakori ma már, hogy a cégbíróság az ügyészség jelzése alapján felszólítja a céget a megfelelő tőkepótlásra.
- Szintén problémát okozhat a magas összegű tagi kölcsön. Nem a tagi kölcsön megléte önmagában – az nem törvénysértő, ha egy cégnek van a tagja(i) felé kölcsön visszafizetési kötelezettsége – hanem az, hogy nem tudják, hogyan kell ezt kezelni tulajdonosváltozás esetén – sokszor az ügyvédek és könyvelők sem segítenek ebben.
- A magas eszközállomány – mely sok esetben fiktív pénzeszközből és/vagy fiktív követekésből áll – okozhatja a legsúlyosabb problémákat a cégadásvételi ügyletek során. Ezek rendezetlenségéből enyhébb esetben NAV-os, súlyosabb esetben büntetőjogi probléma is származhatnak.
- Gyakori probléma a jegyzett tőke rendelkezésre bocsátásának hiánya, hiszen manapság már akár 0 Ft „jegyzett tőke befizetéssel” is bejegyzik a céget, eladásnál viszont jogi akadály a jegyzett tőke nem teljes rendelkezésre bocsátása.
- Gyakori probléma a törölt adószám, lehet, hogy a cégbíróság bejegyzi a változást, „átírja a céget”, de az új tulajdonos ennem semmi hasznát nem veszi, mert törölt adószámú adóalany nem végezhet gazdasági tevékenységet, nem adhat ki és nem fogadhat be számlát.
- Gyakori eset, hogy a cégnek nincs bankszámlája. Ez kisebb probléma, de minél előbb célszerű rendezni, vagy a régi vagy az új ügyvezetőnek, mert jogellenes állapotnak minősül és a céget bírságolhatják érte; illetve működni sem tud.
- Szintén gyakori probléma, hogy az új ügyvezető, illetve többségi tulajdonos az Art. szerinti eltiltás és/vagy büntetett előélethez fűződő jogkövetkezmény hatálya alatt áll, sok olyan esetről hallottunk, hogy az ügyvéd nem fordított ezekre kellő figyelmet.
- Sok esetben okozhat problémát, ha a cég ellen NAV-os vagy egyéb hatósági ellenőrzés van folyamatban. Nem szabad megvenni/átvenni olyan céget, ahol ennek nem látjuk a végeredményét.
- Szintén problémát jelenthetnek a lezáratlan elszámolások, garanciális visszatartások, egyéb kintlévőségek.
- Problémaforrások lehetnek a NAV felé, az Önkormányzatok felé, partnerek felé fennálló tartozások, kötelezettségek, stb., ezeket a cég átvételekor pontosan rögzíteni kell.
- Szintén későbbi probléma lehet, ha a cég perel valakit vagy a céget pereli valaki.
- Ha a cég ellen kényszertörlés, felszámolás van elrendelve, vagy a cégre végrehajtás van bejegyezve, vagy az üzletrészek valamelyikére foglalás van bejegyezve; már az ügyvédet sem érdemes megbízni, mert a „cégátírás” nem fog összejönni, azt a cégbíróság azonnal elutasítja.
Minimálisan ennyi problémára kell figyelni és felkészülni cégeladás, cégvásárlás esetén. Fontos tudni, hogy fenti lista nem teljes, „csak” a legfontosabb problémaforrásokat tömöríti.
Azoknak az Érdeklődőinknek, akik cégeladásra, cégvásárlásra készülnek és szeretnének biztosra menni, nyugodtan aludni előtte-alatta-utána – főleg utána – a Céghmester Business Support Csoport felelősségvállalással megerősített etikus és szakszerű segítséget nyújt. A felelősségvállalást, az etikusságot és a szakszerűséget 30 éves tapasztalatunkra és – lehet, hogy nagyképűen hangzik, de igaz – ezrelékekben mérhető hibaarányunkra (1000 ügyletből 1-2 esetben fordul elő, hogy a bejegyzés a mi hibánkból meghiúsul) alapozzuk.
Segítségnyújtásunk az alábbiakra terjed ki:
- Átvizsgáljuk, átvilágítjuk a cégadásvétel tárgyát képező céget akár az eladó, akár a vevő kérésére.
- A cégjogi iratok megszerkesztéséhez, aláírásához, ellenjegyzéséhez, bejegyeztetéséhez megfelelő szakértelmű ügyvédeket ajánlunk.
- Együttműködünk a könyvelővel a cégátíráshoz szükséges kimutatások elkészítése érdekében,
- Későbbi problémák megelőzése céljából megfelelő átadás-átvételi jegyzőkönyv felvételében szakszerű segítséget és iránymutatást nyújtunk. Ez a cégadásvétel „veleje”, enélkül nincs törvényes cégadásvételi ügylet.
- Szükség esetén – szintén későbbi problémák megelőzése érdekében – egyéb magánjogi iratok ügyvéd általi elkészítéséről is gondoskodunk.
Fentiek alapján minden Érdeklődőnknek látnia kell, hogy:
- Megfelelő szakértelmű könyvelő és
- Megfelelő szakértelmű ügyvéd nélkül
nincs törvényes, szakszerű és eredményes cégadásvétel.
A teljesség igénye nélkül lássuk, melyek azok a „jelek”, amelyekből kitűnik, ha a könyvelő nincs a helyzet magaslatán:
- Nem tudja magától, hogy milyen kimutatások kellenek cégeladás esetén.
- Tagi kölcsönt könyvelt be úgy, hogy nem szólt az ügyvezetőnek.
- Negatív a cég saját tőkéje akár több éven át és erről az ügyvezetővel nem egyeztetett.
- Magas eszköz, illetve pénzeszköz állomány van a cégben és erről nem egyeztetett az ügyvezetővel.
- Késedelmesen teljesíti a bevallásokat és egyéb adatszolgáltatásokat.
A teljesség igénye nélkül lássuk, melyek azok a „jelek”, amelyekből tudható, hogy az ügyvéd nem áll helyzete magaslatán:
- A cégadásvételhez nem kér sem NAV-os, sem Önkormányzati adószámlát.
- Nem ellenőrzi az esetleges eltiltást az új ügyvezető vagy az új többségi tulajdonos vonatkozásában.
- Nem ellenőrzi a cég vagyonmérlegét, saját tőkéjét, fizetőképességét.
- Törölt adószám, végrehajtás, stb. esetén is „vállalja” a megbízatást – (ő a „lehúzós”)
Ha Önnek cégeladási, cégvásárlási ügylete lesz, vagy van, és szeretné elkerülni a fentebb részletezett problémákat és csapda helyzeteket, vegye igénybe felelősségvállalással megerősített – 30 éves tapasztalaton alapuló – etikus és szakszerű szolgáltatásainkat.
Kérje közvetlen, személyes segítségünket:
Leskó Veronika 06-20-571-5710
Dánielné Kormány Mónika 06-20-803-1133
Cégcsoportunk szellemiségéből, küldetéséből következik, hogy Ügyfeleink, Megbízóink választott ügyvédjét, saját könyvelőjét nem riválisként/konkurensként kezeljük. Sokkal inkább együttműködő partnerként gondolunk-számítunk rájuk, annak érdekében, hogy Ügyfele/Ügyfelünk problémájának megoldása érdekében – a közös munka eredményeképpen – minél jobb megoldás születhessen. Az együttműködéshez mindössze az szükséges, hogy az Ügyfele érdekében eljáró ügyvéd, könyvelő felvegye velünk a kapcsolatot.
Szándékaink szerint a Céghmester Business Support a rendszerető és rendszerben gondolkodó, intelligens, megfontolt, észszerű kockázatokat vállaló, kevésbé árérzékeny mikro- és kisvállalkozóknak kíván szakszerű, intelligens, gyors, átfogó és rendszerezett problémamegoldásokat nyújtani, minden esetben a Megbízónk/Ügyfelünk jogi, pénzügyi és személyes érdekeinek az elsődlegessége alapján.
Tájékoztatjuk Tisztelt Érdeklődőinket és Ügyfeleinket,hogy a cégünk korábbi nevéhez (Céghmester) megtévesztésig hasonló cegmester.com oldalhoz és annak üzemeltetőihez semmi közünk, azoktól mind szakmailag, mind etikailag maximálisan elhatárolódunk! Egyebek mellett emiatt is változtattuk-bővítettük cégnevünket, brandünket Céghmester Business Support cégcsoportra. Ugyancsak elhatárolódunk a cegmester.com-hoz hasonló etikájú, szellemiségű, olcsó vagy olcsónak látszó szolgáltatásokat kínáló vállalkozások szakmailag aggályos ajánlataitól, tevékenységétől.
Cégnevünket és brandünket fennállásunk 30. évfordulója alkalmából újítjuk-változtatjuk meg, az új nevünk Céghmester Business Support cégcsoport. Az évforduló alkalmából üzleti struktúránkat is újragondoljuk, szolgáltatásainkat a vállalkozások életciklusához igazodva átstruktúráltuk/struktúráljuk. Ennek szerves része a weboldalaink – főleg a ceghmester.hu oldal – új struktúrához igazodó átrendezése-átszövegezése. Fennállásunk 30. évfordulója alkalmából különleges kedvezmény-bombákkal is készültünk, melyek 2025. január 6-tól egész évben igénybevehetők.
Weboldalunkon történő hatékony eligazodás érdekében az oldal struktúráját úgy alakítottuk ki, hogy az információk hármas – a vállalkozások életciklusához igazodó – szakmai tagozódásban (START Support, OPERATION Support, EXIT Support) és háromszintű információ megosztási struktúrában (rendszerező információk; általános információk; részletes és kiegészítő információk) kerüljenek bemutatásra.
A rendszerező és általános információk a „menüből” közvetlenül, a részletes és kiegészítő információk pedig a főoldalról és/vagy az általános információkat ismertető oldalakról közvetlenül érhetők el.
Felhívjuk figyelmüket, hogy irodáink kisállatbarát irodák, ügyintézési idejük alatt szívesen látjuk négylábú kedvenceiket is!