Tisztelt Érdeklődőnk, Tisztelt Ügyfelünk!
Ezt a menüpontot azért hoztuk létre, hogy törvényes és költséghatékony segítséget nyújtsunk azon cégek tulajdonosainak és ügyvezetőinek, akik a “magas házipénztár” probléma csapdájában vergődnek. Ha az Ön cégében is “magas a házipénztár” és szeretné törvényesen és véglegesen megoldani, hívja a szakterületért felelős munkatársaink valamelyikét:
Czene Virág 06-20-924-0590
Ardai Attila 06-20-949-2069
Kérjük, hogy a gördülékenyebb és szakszerűbb együttműködés érdekében tanulmányozza az alábbiakat:
A pénzeszközök, benne a “házipénztár” a gazdasági társaság egyik – de kétségtelenül a legfontosabb – vagyoni eleme, könyvelési/számviteli nyelven szólva eszköze.
Először is rögzíteni kell, hogy a “magas házipénztár” valójában nem magas, hanem alacsony, azaz hiányos. Akiknél ez rendben van, azok nem beszélnek sem magas, sem alacsony házipénztárról, megvan a házipénztáruk és kész.
Nézzük, hogy mennyi lehet egyáltalán a “házipénztár” maximuma. Erre konkrét jogi szabályozás nincs, de a készpénzben fizethető számla ellenértékek maximuma (az a bizonyos havi 1,5 millió Ft), illetve a cég készpénzforgalmi sajátosságai egyértelműen behatárolják. Az egyébként kötelező pénzkezelési szabályzatot is a fenti kritériumok figyelembevételével kell elkészíteni. Alapkövetelmény, hogy még a viszonylag nagy készpénzforgalommal rendelkező cégeknek se legyen tartósan és huzamosan magas a pénztáruk, azt be kell fizetni a bankszámlára. Ennek figyelembevételével azt mondhatjuk, hogy a jellemzően 100 millió Ft és 2 milliárd Ft közötti éves árbevételű mikrovállalkozásoknak sem lehet túl magas a napi átlagos készpénzállományuk, maximum az éves árbevétel 2%-a. Ez egy 2 milliárd Ft-os cégnél 40 millió Ft. Könnyen belátható, hogy az ennél jóval kisebb forgalmú cégek 30-50-100-200 millió Ft-os “házipénztára” önmagában szabálytalan és senki nem hiszi el – ide értve a NAV-ot is – hogy az valós. Igen rossz optikája van mind számvitelileg, mind adóügyileg, ha a “magas házipénztár” évről-évre megjelenik a gazdasági társaság közzétett beszámolóiban és eközben a cég a valóságban tartozásokat halmoz fel.
Nem kétséges, hogy ilyen helyzetben mind a társaságnak, mind az ügyvezetésnek, mind pedig a tagoknak az az érdeke, hogy – még mielőtt bajba kerülnének – a törvényes mértékre csökkentsék vagy akár megszüntessék a “magas házipénztárat”.
Fontos megjegyezni, a könyvelés szerint magas, de a valóságban hiányos házipénztár végelszámolás esetén jelentős és felesleges adóterheket generál, melyeket a meg nem lévő pénzből igen nehéz megfizetni. Még rosszabb lehet a helyzet abban az esetben, ha egy ilyen társaság ügyvezetője és/vagy tulajdonosa meghal, ez az örökösök számára szinte megoldhatatlan helyzet, maga a rémálom.
Nézzük tehát, hogyan lehet és hogyan nem lehet megszüntetni a “magas házipénztárat”.
Először arról, hogy hogyan nem lehet a “magas házipénztár” problémáját megoldani. Mi a Céghmesternél nagyon nem szeretjük azt a kifejezést, hogy a “magas házipénztár eltüntetése”. Mi ezzel a baj? A “magas házipénztár eltüntetése” kifejezés arra utal, hogy a “magas házipénztár” problémáját valamiféle bűvészkedéssel, varázslattal lehet megoldani. Sajnos nem! Mint ahogyan a nyuszi, a galamb vagy az aranyóra sem tűnik el valójában a bűvészmutatványok során, úgy a “magas házipénztár” sem fog eltűnni. Attól, hogy különböző rovatokba átkönyvelik, a probléma nem szűnik meg, csak elodázódik a megoldása és később jelenik meg újra, általában akkor, amikor már nem megoldható. A “magas házipénztár” probléma akkor van megoldva, ha az a könyvelés szerint is kikerült a társaság eszközei közül. Minden más csak időhúzás, önbecsapás, vagy valaki más – könyvelő, ügyvéd, “tanácsadó”, “szakértő”, stb. – általi becsapásunk, megvezetésünk. Ha el akarja dönteni, hogy az Önnek segítő személy(ek) segítsége valós-e vagy sem, elegendő azt tisztázni, hogy a könyvelés, illetve beszámoló eszköz rovatából kikerül-e a “magas házipénztár” összege vagy sem. Ha kikerül, akkor rendben van, ha nem kerül ki, akkor nincs rendben, ennyire egyszerű az egész.
Lássuk tehát, hogyan lehet valósan megoldani a “magas házipénztár” problémáját. Alapvetően két megoldási irány van. Az egyik, hogy meg kell vizsgálni a társaság valós költéseit és azokat nem feltétlenül költségként, de kiadásként mindenképpen feltüntetni a könyvelésben (sokan csak a költségként elszámolható tételeket rakják be a könyvelésbe az egyéb kiadásokat pedig – tévesen – nem tüntetik fel a könyvelésben, teszik mindezt sok esetben a könyvelő tanácsára).
Volt olyan ügyfelünk, akinek a költségek és kiadások finom megkülönböztetésével 20 millió Ft-al csökkentettük a házipénztárát.
A másik megoldási irány inkább a cégjogi eszközök irányába mutat. Ilyen megoldás lehet például a szétválás vagy más olyan céggel való összeolvadás, amelynek magas kötelezettségállománya van, pl. tagi kölcsön.
Több évtizedes tapasztalatunk és meggyőződésünk, hogy a “magas házipénztár” problémája szemfényvesztéssel, bűvészkedéssel nem oldható meg.Álláspontunk és mély szakmai meggyőződésünk szerint a “magas házipénztár” problémája kizárólag tűpontos, egyszerű és egymásra épülő jogi lépésekkel orvosolható. Más szavakkal a “magas házipénztár” nem könyveléstechnikai bravúrokkal, hanem valós jogi eszközökkel oldható meg, melyet a könyvelés természetesen “lekövet”, azaz a jogi megoldás ténye megjelenik a könyvelés és a beszámoló eszközrovatában.
Fontos még megegyezni, személyes tanácsadások alkalmával is mindenkinek elmagyarázzuk, hogy minden egyes jogi lépésnek külön-külön, illetve a jogi lépések összességének törvényeseknek kell lenniük, ha megszakad a láncolat és akár egy jogi lépés nem törvényes, akkor az egész nem lesz az. Olyan ez, mint a szorzás sorozat, ha nulla kerül a sorozatba, akkor az egésznek a végeredménye nulla lesz.
Ha szeretné csökkenteni, megszüntetni cégének “magas házipénztár” állományát és ezáltal helyreállítani törvényes működését, bízza ránk ezt a bizalmi feladatot.
Ha szeretné megtartani és tovább üzemeltetni “magas házipénztár” állománnyal rendelkező cégét, hívja Czene Virágot.
Ha szeretne gyorsan, törvényesen kiszállni “magas házipénztár” állománnyal küzdő cégéből, hívja Ardai Attilát.
Kérjük, tanulmányozza a “Magas házipénztár és társai kisokos” menüpontunkat is, ahol nem csak a pénztárhiányról, hanem általában az eszközhiányról mutatunk be generikusabb-átfogóbb értelmezést.
Kérje közvetlen, személyes segítségünket:
Czene Virág 06-20-924-0590
Leskó Veronika 06-20-571-5710
Ardai Attila 06-20-949-2069
“Magas házipénztár” és társai kisokos
OPERATION Support - részletes és kiegészítő információk
Cégmódosítás kisokos | Könyvelés-bérszámfejtés alapfogalmak |
Adóellenőrzés alapfogalmak | Tagi kölcsön kisokos |
Negatív saját tőke kisokos | "Magas házipénztár" és társai kisokos |
Szándékaink szerint a Céghmester Business Support a rendszerető és rendszerben gondolkodó, intelligens, megfontolt, észszerű kockázatokat vállaló, kevésbé árérzékeny mikro- és kisvállalkozóknak kíván szakszerű, intelligens, gyors, átfogó és rendszerezett problémamegoldásokat nyújtani, minden esetben a Megbízónk/Ügyfelünk jogi, pénzügyi és személyes érdekeinek az elsődlegessége alapján.
Tájékoztatjuk Tisztelt Érdeklődőinket és Ügyfeleinket,hogy a cégünk korábbi nevéhez (Céghmester) megtévesztésig hasonló cegmester.com oldalhoz és annak üzemeltetőihez semmi közünk, azoktól mind szakmailag, mind etikailag maximálisan elhatárolódunk! Egyebek mellett emiatt is változtattuk-bővítettük cégnevünket, brandünket Céghmester Business Support cégcsoportra. Ugyancsak elhatárolódunk a cegmester.com-hoz hasonló etikájú, szellemiségű, olcsó vagy olcsónak látszó szolgáltatásokat kínáló vállalkozások szakmailag aggályos ajánlataitól, tevékenységétől.
Cégnevünket és brandünket fennállásunk 30. évfordulója alkalmából újítjuk-változtatjuk meg, az új nevünk Céghmester Business Support cégcsoport. Az évforduló alkalmából üzleti struktúránkat is újragondoljuk, szolgáltatásainkat a vállalkozások életciklusához igazodva átstruktúráltuk/struktúráljuk. Ennek szerves része a weboldalaink – főleg a ceghmester.hu oldal – új struktúrához igazodó átrendezése-átszövegezése. Fennállásunk 30. évfordulója alkalmából különleges kedvezmény-bombákkal is készültünk, melyek 2025. január 6-tól egész évben igénybevehetők.
Felhívjuk figyelmüket, hogy irodáink kisállatbarát irodák, ügyintézési idejük alatt szívesen látjuk négylábú kedvenceiket is!